אלה הסיבות שאתה רוצה 4X4 גם בכביש

התפיסה הרווחת היא ש-4X4 זה טוב רק לשטח. זה כמובן לא נכון כי ל-4X4 יש המון יתרונות בטיחותיים גם בכביש ובכל נסיעה. הנה מה שלא מספרים לכם

כיום יש לך יותר אופציות משהיו אי-פעם. זה נכון בעיקר כשמגיעים לרגע לבחור מכונית חדשה.

ההיצע כה גדול ומגוון וכל כך הרבה מידע תוקף אותך מכל כיוון שבאמת קל מדי להתבלבל, לבחור לא נכון או לפספס דבר חשוב.

דבר שעשוי לאפשר לך להפיק יותר מהמכונית שלך וליהנות מרמת בטיחות גבוהה במיוחד – שאין לאחרים.

למשל מערכת AWD או 4X4 לכביש.

 

מה זה בכלל 4X4?

לא כל מערכות ה-4X4 הן זהות אבל העיקרון הוא זהה ואומר שהמנוע מחובר ומספק כוח לכל ארבעת הגלגלים של הרכב.

זאת בניגוד לרוב המכוניות שבהן המנוע מניע את הגלגלים הקדמיים או האחוריים. מכונית 4X4 הן מזן מיוחד ממש – כזה שבעליו מצפה לקבל ממנו ערך מוסף מעבר למובן מאיליו.

אם זה ביכולת טובה יותר להגיע לכל מני מקומות או לשפר את סיכוייו לסיים בשלום נהיגה בתנאי מזג אוויר קשים או על פני כבישים מפתיעים ומסוכנים.

בעקרון קיימות שתי מערכות 4X4: חלקית בה הנהג בוחר מתי לחבר את הגלגלים הקדמיים להנעה. זה בעיקר נפוץ בקרב רכבי עבודה וטנדרים קשוחים.</p

בעבר מערכות כאלה נמצאו ברכבי השטח הגדולים אשר התבססו במידה רבה על החוסן של המסחריות הקלות כדי לספק להם עמידות בשטח.

במערכות האלה על הנהג להסיט מנוף, או מתג חשמלי כדי שתיבת העברה (שתפקידה לפצל את הכוח בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים) תשתלב.

המערכת שמעניינת אותנו יותר והיא מתקדמת הרבה יותר היא AWD, כמו שיש בסובארו אשר מפתחת מערכות כאלה כבר עשורים רבים.

המערכת של סובארו היא “שקופה” לנהג. מה זה אומר? שהנהג לא צריך לנקוט בשום פעולה. אין מנוף לשלב, אין מתג להסיט ולא צריך לעצור או לשנות הרגלי נהיגה.

בניגוד למערכות דומות של יצרני רכב אחרים שם ההנעה הכפולה מתנתקת במהירות מסויימת או משתלבת (באיחור) רק אחרי שבקרת המשיכה מרגישה אבדן אחיזה באחד הגלגלים,

המערכת של סובארו מניעה את כל ארבעת הגלגלים כל הזמן. יש לזה יתרונות רבים.

 

 

שרשרת ההנעה

החיבור הקבוע של המנוע לגלגלים בסובארו מתבצע דרך תיבת הילוכים מתקדמת בשם LinearTronic,

תיבת הילוכים אוטומטית רציפה שבליבה יש דיפרנציאל המפצל את הכוח 60:40 בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים. כאשר הקדמיים מקבלים יותר כוח.

פיקוד אלקטרוני חכם מאפשר לתיבת ההילוכים לשנות את חלוקת הכוח באופן מיידי כשמורגש אבדן אחיזה.

זאת, עד למצב של נעילה מלאה החיוני לנהיגה על פני כבישים מאד חלקים. כמו למשל אצלנו אחרי הגשם הראשון.

המשך שרשרת ההנעה עוברת באופן סימטרי ומאוזן באופן מושלם לגלגלים הקדמיים והאחוריים. שם דיפרנציאלים נוספים מחלקים את הכוח בין צד ימין וצד שמאל.

בתמיכת מערכת בקרת המשיכה והיציבות וחלוקת מומנט אקטיבית המערכת לא רק שמסוגלת לפצות על אבדן אחיזה בגלגל יחיד (שלמשל פוגש בור בכביש) אלא אף תורמת לחידוד התנהגות הכביש ולנטרל החלקות באופן אקטיבי על ידי תיעול כוח.

 

 

יתרונות בכל מצב

בכביש מערכת 4X4 חכמה תתן לך הרבה יותר אחיזה בכל רקע נתון. זאת משום שכל ארבעת הגלגלים מונעים וכל אחד מהם מוריד את הכוח לכביש באופן עצמאי.

כך למשל בזינוק בעליה לא יהיה “פרפור גלגלים”. הכוח פשוט יורד לכביש באופן היעיל ביותר. כך גם אפשר להגביר את כוח המנוע מבלי לשלם “קנס” באחיזת הכביש.

עובדה היא שכמה מהמכוניות החזקות ביותר שיש, כולן עם מערכות 4X4 לכביש. זאת, כדי לקבל ביצועים מוחלטים ולאפשר לנהג לשלוט בעוצמת המנוע.

אפילו שחיקת הצמיגים יורדת (בעיקר בגלגלים הקדמיים) מאחר שהכוח של המנוע אינו מתחלק בין שני גלגלים אלא בין כל ארבעתם. עם פחות אבדן אחיזה ופחות החלקות – כתולדה משליטה משופרת ברכב. אין זה פלא איפוא למצא שדגמי סובארו רבים הם רבי מכר במדינות צפוניות.

שם התמודדות יומיומית עם כבישים חלקים משלג וקרח הם דבר שבשגרה. אבל גם אצלנו יש לא מעט בעיות בכבישים. אפילו הכבישים והרחובות המוכרים ביותר שלנו עשויים להפתיע. אם זה באמצע הקיץ כשממטרות נוזלות מרטיבות כיכר או פניה בכביש.

מכיר את הרגע שצריך להשתלב במהירות בתנועה? אולי לצאת מצומת ואין מרווח גדול מדי בין המכוניות? עם 4X4 לכביש לא יהיה סיחרור גלגלים מיותר או השתהות מסוכנת. הכוח יורד ביעילות המירבית ומזניק את המכונית להשתלבות בטוחה בזרם התנועה.

זוכר שלימדו אותך שהדבר הכי מסוכן זה לבלום כשחצי רכב על השול וחצי על הכביש? כיום מערכות כמו ABS עם חלוקת עוצמת בלימה ובקרת יציבות מאפשרות בלימה בטוחה ושליטה מלאה.

אבל מה עם להאיץ כששני גלגלים על השול? עם הנעה קדמית בלבד, הגלגל שעל העפר כמעט מיד יסתחרר, בקרת המשיכה תזהה זאת ותחתוך את כוח המנוע. זה אולי ימנע ממך לאבד שליטה אבל מסכן את ההשתלבות בתנועה.

עם 4X4 לכביש אין סיחרור גלגלים. הכוח מתועל מיידית לגלגלים בעלי האחיזה הטובה יותר והסובארו שלך יאיץ ויעלה לכביש בלי דרמות. בטוח.

אל תוותר על הערך המוסף הבטיחותי שיש להנעה כפולה. עכשיו שאתה יודע כמה בטיחות 4X4 לכביש יתן לך תדאג לבקש אותו. בסובארו זה כבר כלול.